Article

Article title IMPACT ANALYSIS OF INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR A STUDENT OF A TECHNICAL UNIVERSITY
Authors L.V. Tolmacheva, E.N. Kamenskaya
Section SECTION VI. APPLICATIONS OF INFORMATION SECURITY
Month, Year 02, 2014 @en
Index UDC
DOI
Abstract Information and educational environment is considered as a complex, multi-component system of education, a rich variety of resources. The purpose of our research is to study the main types of impacts information and learning environment for a student of a technical College. As a method we use theoretical analysis. We have considered positive (reduction of time for training, the possibility of distant education, complex personal tumors – forming ability and willingness to interact with the modern information systems, development thinking, expansion of the range of human activity: substantive content of the set goals, the relevance of the objectives and results) and negative (excessive formalization of thinking, violation of the adequacy of the perception of the surrounding world, the desire to get away from objective reality, immersed in the virtual environment) the impact of information technology on students in the educational space of a technical College. Negative personal students changes, caused by the characteristics of the educational environment in a technical University include: symbolization image of the world, the depletion of the emotional sphere, loss of creativity, leading to the fall of personal success, reducing the level of social mobility, adverse emotional, motivational value and psychosomatic changes.

Download PDF

Keywords Informatization; despite double transfer; computer communication channels; information and educational environment; the virtual environment.
References 1. Бахарев Д.В., Кабышева И.Д., Малиновская С.В., Надольская О.В. Информационные технологии в образовании // Применение новых технологий в образование. – 2011. – С. 76-78.
2. Беспалько В.П. Образование и обучение с участием компьютеров (педагогика третьего тысячелетия). – М.: Изд-во МПСИ, – 2008. – 352 с.
3. Ибрагимов И.М. Информационные технологии и средства дистанционного обучения: Учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М., 2007. – 336 с.
4. Красильникова В.А. Теория и технологии компьютерного обучения и тестирования. – М., 2009. – 339 с.
5. Полат Е.С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. – М., 2007. – 368 с.
6. Сытник С.А. Развитие творческой активности студентов в условиях информационно-образовательной среды вуза: дис. … канд. пед. наук. – Саратов, 2006. – 175 с.
7. Тихомиров О.К., Бабаева Ю.Д., Войскунский А.Е. Общение, опосредствованное компьютером // Вестник МГУ. Сер. 14. Психология. – 1986. – № 3. – С. 31-42.
8. Усков В.Л., Иванников А.Д., Усков А.В. Перспективные технологии для электронного образования // Информационные технологии в образовании. – 2007. – № 7.– С. 32-38.
9. Лызь А.Е., Непомнящий А.В., Познина Н.А. Технизация информационных обменов как фактор риска // Известия ТРТУ. – 2003. – № 4 (33). – С. 346-349.
10. Познина Н.А. Особенности развития личности студента в технизированной образовательной среде: Автореф. дис. … к. псх. н. – Ставрополь: СевКавГТУ, 2004. – 22 с.
11. Данильчук Е.В. Методическая система формирования информационной культуры будущего педагога: Автореф. дис. … д-ра пед. наук. – М., 2003. – 40 с.
12. Носкова Т.Н. Черты новых образовательных технологий в виртуальной среде самостоятельной работы студентов // Новые образовательные стратегии в современном информационном пространстве. – 2013. – С. 168-173.

Comments are closed.