Article

Article title DIRECTIONS OF PERFECTION ON-BOARD EQUIPMENT TO IMPROVE AIRCRAFT SAFETY
Authors G.A. Chuyanov, V.V. Kosyanchuk, N.I. Selvesyuk, S.V. Kravchenko
Section SECTION IV. CONTROL SYSTEM
Month, Year 06, 2014 @en
Index UDC 629.7.01
DOI
Abstract The report considered a range of measures to improve the long-term on-board equipment of the aircraft in order to increase safety. Activities cover the entire life cycle – from design to operation of the aircraft . Identified three key components of safety: process safety at the design stage; functional safety in flight operations, operational safety in the management of the technical condition of the aircraft. Process safety is provided by the introduction of a list of organizational, technical and technological measures in the design phase of the aircraft to ensure provision of a specified level of reliability and performance of complex highly integrated on-board equipment. Functional safety means the list of technological solutions for intelligent information support aircrew to identify and predict threats to the security of flight crew and assistance in getting out of special situations through integrated intelligent processing of information about the external environment. Operational safety is provided by the introduction of a list of technological solutions for multilevel monitoring of aircraft technical information and intellectual support to participants of aviation activity.

Download PDF

Keywords Aircraft safety; complex on-board equipment; aircraft design; management technical condition.
References 1. Глобальный аэронавигационный план на 2013 – 2018 гг. Doc 9750-AN/963. 2013. ИКАО.
2. Федосов Е.А. Российский проект создания нового поколения интегрированной модульной авионики с открытой архитектурой. Состояние и перспективы // Фазотрон. – 2011. – № 2. http://www.media-phazotron.ru/?p=192.
3. Федосов Е.А., Чуянов Г.А., Косьянчук В.В., Сельвесюк Н.И. Перспективный облик и технологии разработки комплексов бортового оборудования воздушных судов // Полет. Общероссийский научно-технический журнал. – 2013. – № 8. – С. 41-52.
4. Чуянов Г.А., Косьянчук В.В., Сельвесюк Н.И. Перспективы развития комплексов бортового оборудования на базе интегрированной модульной авионики // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2013. – № 3 (140). – С. 55-62.
5. Галушкин В.В., Катков Д.И., Косьянчук В.В., Сельвесюк Н.И. Сквозная технология проектирования комплексов бортового оборудования перспективных воздушных судов // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 3 (128). – С. 201-209.
6. Косьянчук В.В., Сельвесюк Н.И., Чуянов Г.А. Проблемные вопросы развития технологий создания бортового оборудования летательных аппаратов военного назначения // Вооружение и экономика. – 2013. – № 4 (25). – С. 42-48.
7. SAE ARP 4754A. Guidelines for Development of Civil Aircraft and Systems.
8. ГОСТ РВ 15.201-2003 «Система разработки и постановки продукции на производство. Военная техника. Тактико-техническое (техническое) задание на выполнение опытно-конструкторской работы».
9. Benedettini O., Baines T.S., Lightfoot H.W., Greenough R.M. State-of-the-art in integrated vehicle health Management // Proc. IMechE.: J. Aerospace Engineering. – 2009. – Vol. 223. – Part G. – P. 157-170.
10. Сельвесюк Н.И. Реализация комплексного подхода к обеспечению безопасности полетов воздушного судна путем совершенствования бортового оборудования // Академические Жуковские чтения: сборник докладов на Пленарном заседании Всеросс. научно-практической конф. (20-21 ноября 2013 г.). – Воронеж: ВУНЦ ВВС «ВВА», 2013. – С. 34-48.

Comments are closed.