Article

Article title READING COMMUNICATIVE COMPETENCE AND ITS STRUCTURE FOR NON-LINGUISTIC INSTITUTE
Authors O.V. Osadchaya
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2011 @en
Index UDC 377.131.11
DOI
Abstract The article reflecting scientific research theoretical outcomes defines the term “reading communicative competence” for students of non-linguistic institute, and identifies its structure and content for work specificity in multilevel group of students of non-linguistic institute; the article considers critical function of reflection to diagnose student’s readiness to autonomous behavior in reading, it appoints interdependence of individually significant reading strategies choice and student’s reflection level.

Download PDF

Keywords Reading communicative competence; multilevel group of students; non-linguistic institute; structure; content; critical function of reflection; readiness to autonomous behavior in reading.
References 1. Van Ek J.A. The Threshold Level. – Strasbourg: council of Europe, 1980. – Oxford: Pergamon Press, 1980. – 253 p.
2. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: Изучение, обучение, оценка. – Департамент по языковой политике, Страсбург. – 2001 / Пер. под общ. ред. проф. К.М. Ирисхановой– М.: МГЛУ, 2005. –250 с.
3. Разуваева Т.А. Формирование читательской компетенции студентов факультета иностранных языков: Дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. – Тула, 2006. – 234 с.
4. Клычникова З.И. Психологические особенности обучения чтению на иностранном языке: Пособие для учителей. – М.: Просвещение, 1983. – 207 с.
5. Зимняя И.А. О вероятностном характере речевого восприятия. – Ученые записки Московского государственного педагогического института им. М. Тореза. Т. 60. Исследования языка и речи. – М., 1971.
6. Коряковцева Н.Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык: Пособие для учителей. – М.: АРКТИ, 2002. – 176 с.
7. Лозовой А.Ю. Развитие методологической рефлексии студентов педагогического вуза: Дисс. … канд. пед. наук: 13.00.01. – Таганрог, 2004. – 176 с.
8. Подласый И.П. Педагогика: Учебник для вузов: В 2 Т. – М.: Владос, 2000. – Т 1. – 572 с.
9. Анисимов О.С. Основы методологического мышления. – М.: ВВШУ АПК РСФСР, 1989. – 409 с.
10. Мириманова М.С. Рефлексия как системный механизм развития. – М., 1990. – С. 102.
11. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – М., Учпедгиз, 1941.
12. Ильясов И.И., Можаровский И.Л. Рефлексия как условие формирования научно нормированных способов познавательной деятельности // Проблемы рефлексии. Современные комплексные исследования / Отв. ред. И.С. Ладенко. – Новосибирск: Наука, 1987.
– С. 113-121.
13. Розова С.С. Рефлексия в профессиональной подготовке молодого ученого// Рефлексия, образование и интеллектуальные инновации: Материалы второй всероссийской конференции «Рефлексивные процессы и творчество». – Новосибирск, 1995. – С. 100-106.

Comments are closed.