Article

Article title INDIVIDUAL AND AGE-RELATED STUDENT CHARACTERISTICS IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING
Authors О.N. Chernomorova
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2011 @en
Index UDC 7.071.3(075.8)
DOI
Abstract The article is devoted to the problem of taking into account individual and age-related characteristics of students, namely the development of language-learning aptitude in the process of English language teaching. Special features of age-related mental processes of students are considered. Various points of view on the question of language-learning aptitude are analyzed. As a result of the analysis the author makes a conclusion about possible development of language-learning aptitude at student’s age. The examples of exercises and games facilitating the development of memory, attention, perception which are the base of language-learning aptitude are given.

Download PDF

Keywords Individual and age-related characteristics of students; mental processes of students age; special capacities; language-learning aptitude; course of mutually related psychic processes; motivation; communication.
References 1. Ананьев Б.Г. О соотношении способностей и одаренности // Проблемы способностей / Под ред. В.Н. Мясищева. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1962. – С. 15-42.
2. Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам. – М.: Просвещение, 1965. – 28 с.
3. Боровик А.А., Гохлернер М.М. К выводу о развитии чувства языка в процессе обучения неродному языку // Вестник Харьковского университета. – № 132. Психология. – Харьков, 1976. Вып. 9. – С. 70-76.
4. Выготский Л.С. Мышление и речь. – М.: АПН РСФСР, 1956. – 519 с.
5. Гохлернер М.М., Ейгер Р.В. О выявлении и развитии лингвистических способностей при обучении иностранному языку // Вопросы психолингвистики и преподавания русского языка как иностранного. – М.: Моск. ун-т, 1991. – С. 150-170.
6. Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. – М.: Просвещение, 2000. – 159 с.
7. 3имняя И.А., Веденяпин Ю.А., Толкачева С.Д. Исследование факторов, обусловливающих успешность обучения речи на иностранном языке // Психология и методика обучению второму языку. – М.: Моск. ун-т, 1988. – С. 3-6.
8. Леонтьев А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранным языком // Иностранные языки в школе. – 1985. – № 5. – С. 24-29.
9. Нечюнас В.Ю. Об изучении компонентов иноязычных способностей // Материалы IV Всесоюзного съезда об-ва психологов. – Тбилиси, 1971. – С. 333.

Comments are closed.