Article

Article title TOURISM CLUSTER AS AN OBJECT OF STRATEGIC PLANNING ON THE BASIS OF COGNITIVE APPROACH
Authors N.A. Karastelkina
Section SECTION I. HUMANITARIAN TECHNOLOGIES
Month, Year 04, 2010 @en
Index UDC 338.48
DOI
Abstract Today there are so many contradictions in methodological approaches to management of the tourist recreational complexes of russian regions. So appears the necessity of finding new ways of development of economic complexes of objects of the Russian Federation with an active usage of available recreational resources. The mechanism of creation of tourist cluster as the object of strategic designing on the base of cognitive a approach is a modern effective tool which can become a key for the questions of solving existing problems of sphere of tourism at all levels.

Download PDF

Keywords The tourist clusters; a strategic analysis; a cognitive approach.
References 1. Бойко А.Е. Формирование туристских кластеров как инструмент развития внутреннего туризма в России // Власть и управление на Востоке России. – 2009. – № 2. – С. 224-228.
2. Горелова Г.В. Когнитивный анализ и моделирование устойчивого развития социально-экономических систем / Г.В. Горелова, Е.Н. Захарова, Л.А. Гинис. – Ростов-на-Дону: Изд-во Ростовского университета, 2005. – 288 с.
3. Вардапетян В.В. Условия развития и формирования кластеров
//"http://www.dilib.ru/journal/creat/" Креативная экономика. – 2009. – № 8 (32).
4. Концепция Кластерной политики в Российской Федерации. МЭР, 2008.
5. Кружалин В.И. Научные основы формирования туристско-рекреационных кластеров на принципах государственно-частного партнерства // Устойчивое развитие туризма: стратегические инициативы и партнерство: Международная научно-практическая конференция. – Улан-Удэ, 2009. – С. 308-316.
6. Саак А.Э., Горелова Г.В., Жертовская Е.В. Информационно-аналитическое обеспечение процесса формирования туристской политики муниципального образования с помощью технологии поддержки принятия управленческих решений на основе когнитивного подхода // Менеджмент в России и за рубежом. – 2008. – № 4. – С. 47-55.
7. Сарычев А.Е., Бек Н.Н. Динамический стратегический анализ: ориентация на устойчивость конкурентного преимущества компании в условиях динамизма и глобализации рынков // Экономическая социология. – 2008. – Т. 9, № 2. – С. 148-154.
8. Созиева З.И. Формирование стратегии кластерного развития туристско-рекреационного комплекса региона (на примере Республики Северная Осетия-Алания). Автореф. дис…. канд. экон. наук. – М., 2009.
9. Швец И.Ю. Интеграция субъектов регионального рынка, как фактор роста эффективности туризма / Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Сер. Экономика. Т. 20 (59). – 2007. – № 1. – С. 239-246.

Comments are closed.