Article

Article title FORECASTING OF THE AIRCRAFT BRAKING TRAJECTORY
Authors A.M. Shevchenko, B.V. Pavlov, G.N. Nachinkina
Section SECTION IV. SYSTEMS OF THE INFORMATION SUPPLY OF DECISION-MAKING
Month, Year 03, 2013 @en
Index UDC 629.73.02; 681.5.01
DOI
Abstract Algorithmic methods for evaluating current and predicting future movement of the aircraft are developed. The methods are based on the energy approach to flight control of aircraft. The energy balance equation is generalized to the runway modes. The equation describes the process of change in the total energy of the aircraft on the entire trajectory, including ahead segment. The length of this segment is calculated from the conditions to achieve the desired final energy state. At the landing stage the equation for predicting the braking distance was determined. To improve the forecast likelihood the correction of forecasting algorithms was proposed. The results of simulation of the emergency braking regimes of the passenger aircraft with various masses with the engine failure are given.

Download PDF

Keywords Flight control; energy approach; forecasting.
References 1. Boeing. Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents. Worldwide Operations 1959 – 2011. July 2012. http://www.boeing.com/news/techissues/pdf/statsum.pdf.
2. Павлов Б.В., Шевченко А.М. Средства информационной поддержки пилота на этапах взлета и посадки // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2011. – № 3 (116). – С. 206-214.
3. Ерусалимский М.А. Анализ принятия решения о прекращении или продолжении взлета в авиационных происшествиях и инцидентах // Aviation Explorer, 07.11.2011.
4. Глубокая М.Г. Бортовая система поддержки принятия решений на этапе взлёта пассажирского самолёта // Техника воздушного флота. Т. LXXXII. – 2008. – № 1 (690). – С. 21-30.
5. Middleton David B., Srivatsan R., Person Lee H. Jr. Flight Test of Takeoff Performance Monitoring System Indicates Successful Use in Research Vehicle // Flight Safety Digest. – 1994. – Vol. 13, № 10. – P. 1-25.
6. Никифоров С.П. Бортовая система контроля разбега – эффективное средство повышения безопасности взлётов транспортных самолётов // Техника воздушного флота. – 2002. – № 3–4. – С. 47-54.
7. Pinder S.D. Aircraft Takeoff Performance Monitoring in Far-Northern Regions: An Application of the Global Positioning System. // Ph.D. thesis. – University of Saskatchewan. – 2002.
8. Zammit-Mangion D., Eshelby M. An Operational Evaluation Of A Take-Off Performance Monitoring Algorithm. // ICAS2002 Congress. http://lu.fme.vutbr.cz/icas2002/paper7105.pdf.
9. Bove T., Andersen H.B.. The effect of an advisory system on pilots' go/no-go decision during take-off. // Reliability Engineering and System Safety. – 2002. – Vol. 75, № 2. – Р. 179-191.
10. Шаров В.Д. Методика оценки вероятности выкатывания воздушных судов за пределы ВПП при посадке // Научный вестник МГТУ гражданской Авиации. – 2007. – № 122.
11. Завершинский В.В. Устройство для предотвращения выкатывания воздушных судов за пределы взлетно-посадочной полосы // Российская Федерация. Патент RU2373115, Опубликовано: 20.11.2009.
12. Constans F. Landing assistance device and method for aircraft // Франция. Патент FR 0605157. Дата публикации 21.12.2007
13. Борисов В.Г., Павлов Б.В., Шевченко А.М. Средства информационной поддержки пилота в нештатных ситуациях // Матер. 7-й науч.-техн. конф. «Мехатроника, автоматизация,
управление». – СПб. ОАО «Концерн «ЦНИИ Электроприбор», 2010. – С. 74-77.
14. Shevchenko A.M. Some Means for Informational Support of Airliner Pilot // 5th Int. Scientific Conf. on Physics and Control (Physcon 2011). Leon, Spain. Sept. 5-8, 2011. – P. 1-5
http://lib.physcon.ru/doc?id=78f90e41e746/.
15. Шевченко А.М., Павлов Б.В., Начинкина Г.Н. Метод прогнозирования взлета самолета при наличии высотных препятствий // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012.
– № 3 (128). – C. 167-172.
16. Kurdjukov A.P., Nachinkina G.N., Shevtchenko A.M. Energy Approach to Flight Control // AIAA Conf. Navigation, Guidance & Control. AAIA. – Boston, 1998. – P. 98-4211.
17. Борисов В.Г., Начинкина Г.Н., Шевченко А.М. Энергетический подход к управлению полетом // Автоматика и телемеханика. – 1999. – № 6. – С. 59-70.

Comments are closed.