Article

Article title PROBLEMS OF THE ASSESSMENT OF COMMON CULTURAL COMPETENCES OF STUDENTS OF TECHNICAL COLLEGES
Authors O.G. Berestneva
Section SECTION IV. INFORMATION AND PSYCHOLOGICAL SECURITY RIGHTS AND EDUCATION IN THE FIELD OF BIOMEDICINE
Month, Year 11, 2012 @en
Index UDC 37:002; 159.9
DOI
Abstract In the new federal education standards of higher education identified only two types of competencies: general cultural and professional. The work is devoted toassessing general cultural competence of students of technical universities. Itdefines the general cultural competence of an active human activity, its ability tonavigate the various areas of social and professional life. Currently, the vastmajority of papers on this topic devoted to the problem of formation of overall cultural competence, rather than evaluating it. The paper discusses existing methods and approaches, it is proposed to assess overall cultural competencebased on the methods of psychological testing and expert evaluation. A prototype information system to assess the competence of students of technicalhigh schools, on the basis of which can be assessed not only professional, but also general cultural competence.

Download PDF

Keywords General cultural competence; students; higher technical education; information technology.
References 1. Игнатьева Е.А. Общекультурные компетенции как результативно-целевая основа компетентностного подхода в высшей школе // Журнал научных публикаций аспирантов и
докторантов [Электронный ресурс]/ Режим доступа: http://jurnal.org/articles/2011/ped17.html (дата обращения 25.04.2012).
2. Tuning Education Structures in Europe. General brochure. URL: http://www.tuning.unideusto.org/tuningeu (дата обращения: 20.03.2011).
3. Синякова М.Г. Основные подходы к определению сущности общекультурной компетентности бакалавра менеджмента // Международный журнал экспериментального образования. – 2010. – № 9. – С. 24-25.
4. Щербаков Д.О. , Берестнева О.Г. , Марухина О.В. Экспертное оценивание компетентности студентов // IS&IT`11- Конгресс по интеллектуальным системам и информационным
технологиям: труды конгресса, Дивноморское, 2-9 Сентября 2011. – М.: Физматлит, 2011. – Т. 2. – C. 270-271.
5. Берестнева О.Г. , Иванкина Л.И. , Мертинс К.В., Аникина Е.А. Применение тестовых методов для измерения и оценки специальной компетентности [Электронный ресурс] // Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives. – 2011 – Т. 9, Вып. 3.
– C. 47-54. – Режим доступа: http://www.science-journals.eu/edu/9/isp-ea-9-3.pdf.
6. Берестнева О.Г., Иванкина Л.И., Марухина О.В. Компетентностно-ориентированное образование: от технологии обучения к технологии развития человека // Известия Томского политехнического университета. – 2011. – Т. 319, № 6. – С. 172-176.
7. Шевелев Г.Е., Берестнева О. Г., Нгуен Бао Хынг. Проблемы адаптации иностранных студентов к обучению в России // Современные проблемы науки и образования – 2012.
– № 3; URL: www.science-education.ru/103-6219 (дата обращения: 16.05.2012).

Comments are closed.