Article

Article title SYNERGETIC PRINCIPLES REALIZATION IN PEDAGOGICS
Authors V.I. Pisarenko
Section SECTION X. PROBLEMS OF FORMATION
Month, Year 11, 2012 @en
Index UDC 37.013.46
DOI
Abstract This article is devoted to the problem of use of synergetic principle for pedagogical sciences methodology. The present stage of progress of a pedagogical science is characterized by its active interoperability with other sciences. The unique way of the further successful progress of mankind is connected to an interdisciplinary mentality, and with interdisciplinary methodology and interdisciplinary researches. If separate sciences and branches of sciences become isolated in their own area, they have no future. This problem can be solved only in progress of interdisciplinary researches. It concerns pedagogics, too because of its special features as a science. In our opinion, the pedagogics requires fresh ideas, offers, theories and the concepts which are beyond a classical pedagogical science.

Download PDF

Keywords Methodology; interdisciplinary mentality; synergetrics; postnonclassical paradigm of scientific thinking; self-organizing; bifurcation; attractor.
References 1. Буданов В. Г. Трансдисциплинарное образование, технологии и принципы синергетики // Синергетическая парадигма: многообразие поисков и подходов / Под ред. В.С. Степина, С.П. Курдюмова. – М. 2000.
2. Ворожбитова А.А. Синергетический аспект вузовского образования в свете лингвориторического подхода // Вестн. высш. школы. – 1999. – № 2.
3. Игнатова В.А. Педагогические аспекты синергетики // Педагогика. – 2001. – № 8.
4. Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Трансдисциплинарность синергетики: следствия для образования // Синергетическая парадигма: Человек и общество в условиях нестабильности.
– М., 2003.
5. Кривых С.В. Развивающее и развивающееся образование: синергетические аспекты образования. – Новокузнецк, 2000.
6. Макаренко А.С. Педагогическая поэма. – М., 1987.
7. Курейчик В.М., Писаренко В.И. Синергетика в образовании // Открытое образование. – 2010. – № 4. – С. 33-44.
8. Курейчик В.М., Писаренко В.И. Синергетический подход в инновационном образовании // Открытое образование. – 2007. – № 3. – С. 20-29.
9. Писаренко В.И. Методология инновационного образования в контексте динамики общенаучной картины мира // Известия ЮФУ. Педагогические науки. – 2008. – № 5. – C. 13-21.
10. Кравченко Ю.А., Курейчик В.М., Писаренко В.И. Инновационные образовательные технологии в построении систем поддержки принятия групповых решений // Известия
ЮФУ. Технические науки. – 2008. – № 4 (81). – С. 216-221.

Comments are closed.