Article

Article title CONSTRUCTIVISM AND COGNITIVE PSYCHOLOGY: ANALYSIS AND CRITIQUE OF MAJOR PROPOSITIONS
Authors D.K. Kulikov
Section SECTION III. PROBLEMS OF PSYCHOLOGY AND SAFETY OF LIVING ABILITY
Month, Year 10, 2012 @en
Index UDC 159.95
DOI
Abstract The article is devoted to critical analysis and evaluation of constructivism in contemporary psychology. The main principles of this trend in psychological approach to cognitive processes are revealed. The problem of the origins and precursors of constructivism is discussed, and its epistemological principles are described. The theoretical contradictions of this trend are analyzed and inconsistence and illegality of convergence of constructivism with the theories of J. Piaget and cultural-historical psychology (L.S. Vygotsky) is proved. The cultural and historical basis of human subject model proposed by constructivism is also shown.

Download PDF

Keywords Constructivism; epistemology; the theory of representation; cognitive processes; perception; thinking; autopoiesis; relativism.
References 1. Raskin J.D. Constructivism in psychology: Personal construct psychology, radical constructivism, and social constructionism // J.D. Raskin, S.K. Bridges (Eds.). Studies in meaning: Exploring constructivist psychology. – N.Y.: Pace University Press, 2002. – P. 1-25.
2. Kelly G. The Psychology of Personal Constructs, Vol. 1. – N.Y.: Norton, 1955. – xviii+556 p.
3. Ватцлавик П. Адаптация к действительности или адаптированная «реальность»? Конструктивизм и психотерапия // Цоколов С. Дискурс радикального конструктивизма. Mьnchen: Erscheinungsjahr, 2000. – 332 c.
4. Cobb P. Constructivism // Encyclopedia of Psychology. – W., D.C.: 2000. – Vol. 3. – P. 277-279.
5. Улановский А.М. Конструктивизм, радикальный конструктивизм, социальный конструкционизм: мир как интерпретация // Вопросы психологии. – 2009. – № 2. – C. 35-45.
6. Glasersfeld E. von. Radical Constructivism: A way of knowing and learning. – L.: Falmer Press, 1995. – 213 p.
7. Глазерсфельд Э. фон. Введение в радикальный конструктивизм // Цоколов С. Дискурс радикального конструктивизма. Mьnchen: Erscheinungsjahr, 2000. – 332 c.
8. Dell P.F. Review of “The Invented Reality: How Do We Know What We Believe We Know? (Contributions to Constructivism)” By Paul Watzlawick (Ed.), – N.Y.: W.W. Norton & Co., 1984 // Family Process. – 1985. – № 24. – P. 281-296.
9. Матурана У., Варела Ф. Древо познания: Пер. с англ. Ю.А. Данилова. – М.: ПрогрессТрадиция, 2001. – 224 c.
10. Rogers S., Epstein W. Theoretical Approaches // E.B. Goldstein (Ed.). Encyclopedia of Perception. – L.A.: SAGE Publications, Inc., 2010. – P. 994-999.
11. Ферстер Х. фон. О конструировании реальности // Цоколов С. Дискурс радикального конструктивизма. Mьnchen: Erscheinungsjahr, 2000. – 332 c.
12. Конструктивизм в эпистемологии и науках о человеке (материалы «круглого стола») // Вопросы философии. – 2008. – № 3. – C. 3-37.
13. Режабек Е.Я. Радикальный конструктивизм: критический взгляд // Вопросы философии. – 2006. – № 8. – C. 67-77.
14. Martнnez-Delgado A. Radical constructivism: Between realism and solipsism // Science Education. – 2002. – Vol. 86, № 6. – P. 840-855.
15. Glasersfeld Е. von. An Interpretation of Piaget’s Constructivism // Revue Internationale de Philosophie. – 1982. – Vol. 36, № 4. – P. 612-635.
16. Пиаже Ж. Генетическая эпистемология. Пер. с франц. М. Малеевой. – 5-е изд. – СПб.: Питер, 2004. – 160 c.
17. Улановский А.М. Качественная методология и конструктивистская ориентация в психологии // Вопросы психологии. – 2006. – № 3. – C. 27-37.
18. Петренко В.Ф. Конструктивистская парадигма в психологической науке // Психологический журнал. – 2002. – № 3. – C. 113-121.
19. Meyer D.L. The Poverty of Constructivism // Educational Philosophy and Theory. – 2009. – Vol. 41, № 3. – P. 332-341.

Comments are closed.