Article

Article title PRINCIPLES OF BLENDED LEARNING IN ESP
Authors M.G. Bondarev, A.S. Trach
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 372.881.1
DOI
Abstract The article deals with principles of blended learning in ESP course at a technological institute. It is shown that an ESP curriculum within a blended learning framework should be realized on the basis of active and autonomous methods of knowledge acquisition and information work. The course is estimated to be the most efficient within the framework of blended learning based upon both basic didactic regulations and methodological (general and particular) principles. Three groups of methodological principles considering individual student characteristics, such as age and specialization, ESP course peculiarities as well as blended learning features have been considered. A detailed description of the given groups is represented.

Download PDF

Keywords Blended learning; education principles; English for Specific Purposes (ESP); electronic (online) educational resources; senior student; technological institute.
References 1. Носачева Е.А. Новые подходы к подготовке преподавателя иностранных языков на основе положений когнитивной психологии и конструктивизма // Известия высших учебных заведений. Северо-кавказский регион. Серия: общественные науки. – Ростов-на-Дону, 2006. – С. 61-64.
2. Бондарев М.Г. Модель смешанного обучения иностранному языку для специальных целей в электронной образовательной среде технического вуза // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 10 (135). – С. 41-48.
3. Миньяр-Белоручев Р.К. Методический словник. Толковый словарь терминов методики обучения языкам. – М.: Стелла, 1996. – 144 с.
4. Бондарев М.Г. Обучение иноязычному профессионально ориентированному чтению студентов технического вуза с использованием электронных образовательных ресурсов.
– Таганрог: Изд-во ЮФУ, 2012. – 189 с.
5. ме в С.И. Основы андрагогики: Учебное пособие для вузов. – М.: Флинта: Наука,1999. – С. 34.
6. Бондарев М.Г., Бакулев А.В. Основополагающие принципы андрагогики как базовые положения современной концепции языковой подготовки в инженерно-техническом вузе // Материалы II Международной научно-практической конференции «Перспективы развития языкового образования в неязыковом вузе». – 2012. – С. 67-72.
7. Кларин М.В. Андрагогика: наука обучения взрослых людей [Электронный ресурс] // URL: http://www.elitarium.ru/2004/08/25/andragogika_nauka_ obuchenija_vzroslykh.html. Дата обращения: 15.04.2012.
8. Фандей В.А. Теоретико-прагматические основы использования формы смешанного обучения иностранному (английскому) языку в языковом вузе: Автореф. дис. … канд. пед. наук. – М., 2012. – 23 с.
9. Бондарев М.Г., Трач А.С. Портфолио как средство повышения эффективности формирования профессионально ориентированной иноязычной коммуникативной компетенции [Электронный ресурс] // Информатика, вычислительная техника и инженерное образование. Электронный журнал. – 2011. – № 2 (4). – С. 13-20. URL: http://digitalmag.tti.sfedu.ru/ (дата обращения: 26.11.2012).
10. Орлова М.С. Модели смешанного обучения и их применение при обучении программированию [Электронный ресурс] // URL: http://ito.edu.ru/2008/MariyEl/IV/IV-0-5.html. Дата обращения: 17.09.2013.

Comments are closed.