Article

Article title THE ROLE OF TRANSLATION IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES AT MASTERDEGREE COURSES
Authors М.Y. Pakhomkina
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 378.048.2
DOI
Abstract The main goal of teaching foreign languages at Master Degree courses of nonlinguistic Higher school is shown with an accent to the use of the newest information technologies. The increase of self-work importance in Master Degree educational process is indicated. Important components of textual teaching such as annotation, abstract, essay and translation are considered. A short excurse into the development of translation method is given. Special attention is paid to the important role of translation as a reliable means of teaching different aspects of language and kinds of speaking.

Download PDF

Keywords Teaching at Master Degree courses of nonlinguistic Higher school; annotation; abstract; essay of scientific text; full-text translation; essay translation; back translation.
References 1. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком. Изучение, обучение, оценка / Совет Европы. – М., 2003.
2. Степанова М.М. Использование современных информационных технологий при обучении иностранному языку в магистратуре нелингвистического вуза // Вопросы методики преподавания в вузе: сборник статей. – 2010. – Вып. 13. – С. 273-277.
3. Пулькина И.М. К вопросу о развитии советской методики преподавания русского языка иностранцам / Русский язык в национальной школе. – 1962. – № 5.
4. Леоньтев А.Н. Некоторые вопросы психологии обучения речи на иностранном языке // Психолингвистика и обучение русскому языку нерусских. – 1977. – С. 5-13.
5. Пассов Е.И. Основы методики обучения иностранным языкам. – М.: Рус. яз., 1977. – 216 с.
6. Тер-Минасова С.Г. Проблемы перевода: Mission Impossible? // Вестник Московского университета. – Сер. 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2012. – № 2. – С. 9.

Comments are closed.