Article

Article title METHODOLOGICAL PROBLEMS OF MODERN PEDAGOGICS
Authors V.I. Pisarenko
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 37.013
DOI
Abstract This article is devoted to the problems of methodology of modern educational space. Various definitions of concept "methodology", its dynamics are considered. The presented four levels of the analysis represent all methodology in the form of hierarchical system. Thus philosophical level acts as the substantial basis of any methodological knowledge, defining world outlook approaches to process of knowledge and validity transformation. Philosophical level of hierarchical system of the methodological bases, containing principles of materialistic dialectics, its category, laws and approaches is analyzed.

Download PDF

Keywords Methodology; scientific picture of the world; dialectics; the scientific approach; the philosophical bases of a science; category; dialectics laws.
References 1. Ушаков Е.В. Введение в философию и методологию науки: Учебник. – М.: Изд-во «Экзамен», 2005. – 528 с.
2. агвязинский В.И., Емельянова И.Н. Общая педагогика: Учеб. пособие. – М.: Высш. шк., 2008. – 391 с.
3. Краевский В.В., Бережнова Е.В. Методология педагогики. Новый этап: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Изд. центр «Академия», 2008. – 400 с.
4. Курейчик В.М., Писаренко В.И. Синергетика в образовании // Открытое образование. – 2010. – № 4. – С. 33-44.
5. Курейчик В.М., Писаренко В.И. Синергетический подход в инновационном образовании // Открытое образование. – 2007. – № 3. – С. 20-29.
6. Писаренко В.И. Методология инновационного образования в контексте динамики общенаучной картины мира // Известия ЮФУ. Педагогические науки. – 2008. – № 5. – C. 13-21.
7. Курейчик В.М., Писаренко В.И., Кравченко Ю.А. Инновационные образовательные технологии в построении систем поддержки принятия групповых решений // Известия
ЮФУ. Технические науки. – 2008. – № 4 (81). – С. 216-221.
8. Кохановский В.П. [и др.]. Основы философии науки: учебное пособие для аспирантов. – 6-е изд. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2008. – 603 с.
9. Рузавин Г.И. Методология научного познания: Учеб. пособие для вузов. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2009. – 287 с.
10. Томпсон М. Философия науки: Пер. с англ. А. Гарькавого. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2003. – 304 с.
11. Светлов В.А. История научного метода: Учеб. Пособие для вузов. – М.: Академический проект; Деловая книга, 2008. – 700 с.
12. Новиков А.М. Методология образования. – М.: Эгвес, 2006. – 488 с.
13. Данилов М.А. Разработка методологических проблем педагогики. – М., 1971.
14. Данилов М.А. Теоретические основы и методы фундаментальных педагогических исследований. – М., 1972.

Comments are closed.