Article

Article title TEACHING THE GERMAN LANGUAGE AS THE SEGOND FOREIGN LANGUAGE IN THE TECHNICAL HIGHER SCHOOL
Authors O.M. Ryabtseva
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 378.146
DOI
Abstract The article justifies the actuality and features of teaching the German language as the second foreign language (when English is the first one) in the technical higher school. There is short linguistic and methodical analysis to the benefit of multilingual teaching in the technical higher school. The article determines the factors providing the best foreign languages communication skills. The article is focused on the theoretical analysis of the second foreign language teaching basic principles, for example: the principle of basis of the native language and the first foreign language, and comparative relation to them, the individualization principle, and the cognitive principle.

Download PDF

Keywords International communication; communicative competence; linguistic and cultural experience; bilingual teaching; comparative relations; individualization principle; cognitive principle.
References 1. Бим И.Л. Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского): Учеб. пособие. – Обнинск: Титул, 2001. – 48 с.
2. Воронина Г.И. и др. Теория и практика обучения немецкому языку как второму иностранному. – М.: АПК и ПРО, 2003. – 68 с.
3. Барышников Н.В. Методика обучения второму иностранному языку в школе. – М.: Просвещение, 2003. – 159 с.
4. Яковлева Л.Н. Межкультурная коммуникация как основа обучения второму иностранному языку // Иностранные языки в школе. – 2001. – № 6. – С. 4-8.
5. Гиренко И.В. Об особенностях обучения немецкому языку как второму иностранному на базе английского в технических вузах [Электронный ресурс]. URL:
http://www.rusnauka.com/3._KAND_2007/Philologia/18893.doc.htm (дата обращения: 20.09.2013).
6. Баринова С.Э. Инновационные технологии в обучении иностранным языкам: принципы построения факультативного курса «Второй иностранный язык в общеобразовательной
школе» [Электронный ресурс]. URL: http://festival.1september.ru/authors/210-482-920/ (дата обращения: 21.09.2013).
7. Иванова Н.К. Российская языковая политика: проблемы и перспективы // Иностранный
язык в техническом вузе: проблемы и перспективы преподавания: материалы научно-практической конференции, 4-5 июня 2009 г. / сост. Н.К. Иванова; Иван. гос. хим.-
технол. ун-т. Иваново, 2009. – 117 c.
8. Rцsler D. Fremdsprachenerlernen in einem deutsch-sprachigen und nicht deutschsprachigen Land // DaF. – 2005. – № 2. – Р. 75-80.
9. Stickel G. Deutsch von aussen // DaF. – 2005. – № 3. – Р. 115-117.
10. Гальскова Н.Д. Немецкий язык как второй иностранный: 7-11 классы [Электронный ресурс]. URL:http://www.prosv.ru/ebooks/Galskova_Nemeckii_7-11kl/index.html (дата обращения: 25.09.2013).
11. Neuner G. Lernerautonomie und Lernstrategien: zu einer weiteren Fernstudieneinheit // Deutsch als Fremdsprache: Zeitschrift zur Theorie und Praxis des Deutschunterrichts fur
Auslдnder. 2003. Heft 4. – P. 240-244.
12. Серова Т.С. Психология перевода как сложного вида иноязычной речевой деятельности. – Пермь: Изд-во ПГТУ, 2001. – 211 с.
13. Щепилова А. В. Когнитивный принцип в обучении второму иностранному языку: к вопросу о теоретическом обосновании // Иностранные языки в школе. – 2003. – № 2.
– С. 4-11.

Comments are closed.