Article

Article title PSYCHOLOGICAL CONDITIONS OF FOREIGN STUDENT’S PROJECT ACTIVITY WHILE STUDYNG RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
Authors N.I. Smirnova
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 159.9.075
DOI
Abstract Peculiarities of contemporary project methods in higher school are considered. The article is devoted to the problem of taking into account psychological conditions of foreign students in the projects activity in the course of the Russian language as a foreign one. There are examples of how the peculiarities govern the foreign student"s project activity organization, its implementation and outcomes. The author highlights the exceptional part of emotions, attitude and involvement as the project activity motivation structure components.

Download PDF

Keywords Project activity paradigm; flexible individualized learning path; project activity; project; psychological conditions; Russian as a foreign language; motivation structure.
References 1. Дьяконов С. и др. Корпоративный университет на основе проектно-деятельностного образования как инструмент инновационного развития // Высшее образование в России.
– 2006. – № 11. – С. 3-15.
2. Привалова Ю.В. Вопросы внедрения гибких индивидуализированных траекторий обучения в условиях инновационности современного образования // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2011. – № 10 (123). – С. 110-116.
3. Тимченко С., Лазичев А., Гураков А. Групповое проектное обучение // Высшее образование в России. – 2007. – № 4. – С. 27.
4. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). – СПб.: Златоуст, 1999. – С. 69.
5. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. – 2-е изд. доп., испр. и перераб. – М.: Логос, 2005 – 384 с.
6. Смирнова Н.И. Метод проектов в формировании иноязычной грамматической компетенции. Применение метода проектов в техническом вузе: Монография. Германия: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2012. – 92 с.
7. Леонтьев А.Н, Лекции по общей психологии. – М.: Смысл; КДУ, 2005. – 511 с.
8. Китайгородская Г.А. Интенсивное обучение иностранным языкам. Теория и практика. – М., 1992. – С. 53.
9. Колесникова И.Л., Долгина О.А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. – СПб.: Изд-во «Русско-Балтийский информационный центр «БЛИЦ», «Cambridge University Press», 2001. – 224 с.
10. Прыгин Г.С. Проявление феномена «автономность – зависимость» в учебной деятельности // Новые исследования в психологии. – 1984. – № 2. – С. 48-52.
11. Реан А.А. Психология познания педагогом личности учащихся. – М.: Высш. шк. 1990. – 80 с.

Comments are closed.