Article

Article title DEVELOPMENT OF STUDENTS’ LEARNING COMPETENCE WITH TEXTBOOK ON FOREIGN LANGUAGE FOR SPECIAL PURPOSES
Authors V.S. Khoreshman
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 378
DOI
Abstract In the article the basic characteristics of competence are observed, the specific problems of foreign language for special purpose as a subject for non-linguistic courses are described. The author gives brief overview of scientific pedagogical and methodical literature on the problems, as well as the results of her own research which make her come to conclusion about the necessity to develop students’ learning competence. The author considers the efficiency of students’ independent learning activity to be one of the basic condition of successful development of non-linguistic students’ learning competence. In the article a new textbook is described, written on competency approach principles, which has one of its purposes the increasing of students’ independent learning activity efficiency.

Download PDF

Keywords Competence structure; competence properties; competency; learning competence; LSP; foreign language for non-linguistic students; LSP textbook; foreign language listening comprehension; authentic audio and video; independent learning activity.
References 1. Шишов С.Е., Агапов И.Г. Компетентностный подход к образованию как необходимость. // Мир образования – образование в мире. – 2001. – №4. – С. 8-19.
2. Хорешман В.С. Эффективность самостоятельной деятельности студентов неязыкового вуза как необходимое педагогическое условие развития учебно-познавательной компетенции в предметной области «иностранный язык» // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 10 (135). – С. 148-155.
3. Муковникова Е.М. Реализация современных педагогических и методических принципов обучения иностранным языкам в вузе.// Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2011. – № 2. – С. 178-181.
4. Дубенкова Л.В. Язык для специальных целей глазами студентов // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: педагогика, психология. – 2012. – № 1.
– С. 145-147.
5. Осадчая О.В. Возможности мультиформатного учебника по иностранному языку для специальных целей для технических вузов // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 10 (135). – С. 100-104.
6. Бондарев М.Г., Трач А.С. Портфолио как средство повышения эффективности формирования профессионально ориентированной иноязычной коммуникативной компетенции // Информатика, вычислительная техника и инженерное образование. – 2011. – № 2. – С. 10-18.
7. Сальная Л.К. Обучение устному научному общению // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 10 (135). – С. 130-137.
8. Василовская В.Н. Использование мультимедиа как одного из средств интенсификации самостоятельной работы при изучении иностранного языка // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2008. – № 4 (81). – С. 230-234.
9. Лызь Н.А., Опрышко А.А. Индивидуализация аудиторной познавательной деятельности студентов как средство обучения их самостоятельной работе // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2005. – № 5 (49). – С. 106-111.
10. Качалов Н.А. Особенности использования аутентичных видеодокументов в обучении иностранному языку // Вестник Томского государственного университета. – 2006. – № 291.
– С. 221-227.
11. Хорешман В.С. Мотивация как фактор развития предметных компетенций студентов // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2011. – № 10 (123). – С. 151-157.

Comments are closed.