Article

Article title FUNDAMENTALS OF HIGHER SCHOOL TEACHER MENTALITY
Authors O.N. Chernomorova
Section SECTION II. PROBLEMS OF PEDAGOGICS AND FOREIGN LANGUAGES TEACHING METHODS
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 7.071.3(075.8)
DOI
Abstract The article studies the problems of creating and functioning higher school teachers professional mentality. The history of arising the term ”mentality” which was introduced by French scientists of the “Annales” research school in the beginning of the last century is described. Modern theories of mentality are examined from the psychological and pedagogical point of view. The educational range is dealt with as the background for teachers mentality development. The problem of training higher school teachers is considered as well. The need of recovering spiritual values which are close to Russian culture traditions and mentality is stressed.

Download PDF

Keywords Mentality; higher school educational range; mental field of personality; training higher school teachers; formation of professional mentality.
References 1. Бердяев Н.А. Самопознание (опыт философской автобиографии). – М.: Международные отношения, 1990. – 336 с.
2. Горюнов В.Е. Ж. Дюби. История ментальности // История ментальности, историческая антропология. – М., 1996. – С. 19.
3. Гуревич А.Я. Исторический синтез и школа «Анналов». – М., 1993. – С. 195.
4. Дюби Ж. Развитие исторических исследований во Франции // Одиссей. – М., 1991.
5. Нечаева Т.А., Черноморова О.Н. Социально-психологический портрет аспиранта первого года обучения // Известия ЮФУ. Педагогические науки. – 2013. – № 7. – С. 77-84.
6. Новикова Л.И., Соколовский М.В. Воспитательное пространство как открытая система. Педагогика и синергетика // Общественные науки и современность. – 1998. – № 1. – С. 132-143.
7. Оборина Д. Об особенностях ментальности будущих педагогов и психологов // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. – М., 1994.
8. Опрышко А.А. Базовые ценности в образовании // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 10 (135). – С. 96-99.
9. Писаренко В.И. Синергетические идеи в педагогике // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 10 (135). – С. 111-119.
10. Попова Е.А., Зелинская Е.В., Толмачева Н.А. О возможностях развития профессионального менталитета в условиях дополнительного образования // Педагогические науки. – 2012. – № 3. – С. 620-623.
11. Сериков В.В. Личностный подход в образовании: концепции и технологии // Перемена. – Волгоград, 1994. – 152 с.
12. Сонин В.А. Психолого-педагогический анализ профессионального менталитета учителя // Мир психологии. – 2000. – № 2 (22). – С. 183-191.
13. Шенкао М.А. Изучение ментальностей во французской школе «Анналов» // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). – 2009. – № 1. – С. 60-72.

Comments are closed.