Article

Article title AGE PRINCIPLES OF ECONOMIC CONSCIOUSNESS DEVELOPMENT IN CHILDREN AND TEENAGERS
Authors E.V. Golubeva, O.N. Istratova
Section SECTION III. PROBLEMS OF PSYCHOLOGY AND SAFETY OF LIVING ABILITY
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 159.922
DOI
Abstract The paper proposes a model of the formation of economic consciousness in children and teenagers, the main provisions of which are the following: the structure of economic consciousness is invariant, and the content of its components is enriched, expanded and complicated by the transition from one age level to another, at each age stage one can identify the "dominant" and "sinking" component of economic consciousness, the dominant component in each age stage is the one that is most closely related to the underlying psychological formation, the contradictions arising between the dominant and "sinking" components raise the last on dominant position in the next age period.

Download PDF

Keywords Economic consciousness; age principles; preschool age; primary school age; teenage period.
References 1. Бабицкая Т.Н., Черемухина К.С. Особенности мышления младших школьников, обусловленные задачами экономической социализации // Экономическая психология: актуальные теоретические и прикладные проблемы. Материалы третьей Международной научно-практической конференции / Под общ. ред. проф. Карнышева А.Д. – Иркутск:
изд-во БГУ ЭП, 2002. – С. 241-244.
2. Бадмаева С.В. Экономическая социализация людей разного возраста в современных условиях // Экономическая психология в современном мире: сборник научных статей
/ Отв. ред. А.Н. Лебедев. – М.: Экон-информ, 2012. – С. 9-29.
3. Галкина Л.Н. Формирование элементарных экономических знаний у детей старшего дошкольного возраста: Дисс… канд. пед. наук. – Челябинск, 1999. – 226 с.
4. Голубева Е.В. Мир экономики глазами детей // Экономика в школе. – 2006. – № 4. – С. 8-18.
5. Голубева Е.В. Проблема соотношения экономического и нравственного в воспитании детей // Известия ТРТУ. – 2006. – № 1 (56). – С. 23-26.
6. Грошев И.В. В любой ситуации получать выгоду // ЭКО. – 2002. – № 12. – С. 161-170.
7. Дробышева Т.В. Современное состояние и проблемы исследования экономической социализации в отечественной науке // Психология в экономике и управлении. – 2011. – № 1. – С. 55-61.
8. Ермакова И.В. Социально-психологические факторы экономической социализации старших подростков: Дисс. … канд. психол. наук. – Чебоксары, 2008. – 160 с.
9. Жилина Ж.А. Дети и экономика. Результаты исследования экономической социализации дошкольников // Психология в экономике и управлении. – 2009. – № 1. – С. 76-84.
10. Иванаева М.Е. Создание ситуаций нравственного выбора как средство развития ценностных ориентаций старшеклассников // Письма в Эмиссия. Оффлайн (The
Emissia.Offline Letters): электронный научный журнал. – Июль 2012, ART 1833. – CПб., 2012г. - URL: http://www.emissia.org/offline/2012/1833.htm. – Гос. рег. 0421000031. – ISSN 1997-8588. – [дата обращения 29.07.2013].
11. Истратова О.Н., Кузнецова Т.С. Возможности формирования предпосылок качеств субъекта труда при подготовке ребенка к школе // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 10 (135). – С. 194-199.
12. Куповых Ж.Г., Истратова О.Н. «Образ Я» подростков, психологически зависимых от родителей // Известия ТРТУ. – 2006. – № 11 (66) – С. 233-237.
13. Мизина Н.Н. Особенности психологической помощи в случае «домашнего воровства», совершенного подростком // Известия ТРТУ. – 2006. – № 1 (56). – С. 150-154.
14. Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество. – М.: Изд. центр «Академия», 1999. – 456 с.
15. Леонтьев А. Дети и бизнес // Народное образование. – 2001. – № 10. – С. 171-173.
16. Лызь Н.А., Лабынцева И.С., Прима А.К. Субъектный подход к обеспечению безопасности студентов технического вуза // Известия ЮФУ. Технические науки. 2012. – № 4 (129). – С. 134-140.
17. Семенов М.Ю. Гендерные особенности экономического сознания старших подростков // Профессиональное самосознание и экономическое поведение личности: Материалы II международной Интернет-конференции / Отв. ред. М.Ю. Семенов. – Омск: Изд-во "Полиграфический центр КАН", 2007. – С. 62-85.
18. Филиппов А.В., Ковалев С.В. Психология и экономика // Психологический журнал. – 1989. – № 1. – С. 22-31.
19. Фенько А.Б. Дети и деньги: особенности экономической социализации // Вопросы психологии. – 2000. – № 2. – С. 94-102.
20. Щедрина Е.В. Исследования экономических представлений у детей // Вопросы психологии. – 1991. – № 2. – С. 157-164.
21. Экономическая психология / Под. ред. И.В. Андреевой. – СПб.: Питер, 2000. – 512 с.
22. Berti A.E. Knowledge restructuring in an economic subdomain: Banking. In W. Schnotz, S. Vosniadou and M Carretero (Eds), New perspectives on conceptual change. Amsterdam: Pergamon. 1999. – P. 113-135.
23. Furnham A. Children's understanding of the economic world // Australian J. of Education. – 1986. 30. – № 3. – Р. 219-240.
24. Lewis A., Webley P. & Furnham A.F The New Economic Mind. Brighton: Harvester Wheatsheaf. 1995.
25. Webley P. Children’s understanding of Economics. Chapter in Barrett, M. & Buchanan-Barrow, E. (Eds.). Children's Understanding of Society. Hove: Psychology Press. 2002.

Comments are closed.