Article

Article title ABOUT PROBLEMS STUDY OF MENTAL REPRESENTATIONS OF TRAINING TEXTS OF TEENAGERS WITH DIFFERENT ORGANIZATION OF EDUCATIONAL AND COGNITIVE EXPERIENCE
Authors I.A. Kibalchenko, A.A. Astakhova
Section SECTION III. PROBLEMS OF PSYCHOLOGY AND SAFETY OF LIVING ABILITY
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 159.9.07
DOI
Abstract The aim of the research is studying peculiarities of mental representations of training texts of teenagers with different organization of educational and cognitive experience. The analysis of study of structure, forms, patterns of organization and development of mental representations in the sphere of cognitive activity of teenagers has been carried out and their result has been presented in representations of training texts and problems and pupils’ experience. Teenagers’ mental representations, that have been studied, are aimed at solution of disagreement of development of mental representations in the aspect of their actualization in the process of doing training texts (tasks). The obtained results have proved actuality of this problem and have determined the aims of further research in this sphere.

Download PDF

Keywords Mental representations; knowledge; training problem; educational and cognitive experience.
References 1. Абакумова И.В. Смыслодидактика. – М.: Изд-во «Кредо», 2008. – 386 с.
2. Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семантики. – М.: Наука: Смысл, 1999. – 350 с.
3. Веккер Л.М. Психика и реальность. Единая теория психических процессов. – М.: Смысл, 1998. – 685 с.
4. Демьянков В.З., Кубрякова Е.С. К проблеме ментальных репрезентаций // Вопросы когнитивной лингвистики. – М.: Институт языкознания; Тамбов: Тамбовский гос. университет им. Г.Р. Державина, 2007. – № 4. – С. 8-16.
5. Дружинин В.Н. Когнитивные способности. Структура. Диагностика. Развитие. – М.; СПб.: Per Se, Иматон, 2001.
6. Мелик-Пашаев А.А., Навлянская З.Н., Адаскина А.А., Кудина Г.Н., Чубук Н.Ф. Психологические основы художественного развития. – М.: МГППУ, 2006. – 160 с.
7. Некрасовой-Каратеева О.Л., Осорина М.В. Психологические особенности восприятия картины зрителем-ребенком в музее. Художественный музей в образовательном процессе. – СПб, «Специальная литература», 1998. – 819 с.
8. Рубинштейн С.Л. Избранные философско-психологические труды. Основы онтологии, логики и психологии. – М.: Наука, 1997. – 463 с.
9. Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. – 2-е изд., перераб. и доп. – СПб: Питер, 2002. – 272 с.
10. Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. – М., 1996. – 96 с.

Comments are closed.