Article

Article title THE ROLE OF METACOGNITION IN THE INTEGRATION OF STUDENTS’ INTELLECTUAL AND CREATIVE RESOURCES
Authors I.A. Kibalchenko, G.M. Zurnachyan
Section SECTION III. PROBLEMS OF PSYCHOLOGY AND SAFETY OF LIVING ABILITY
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 159.9.07
DOI
Abstract The article is devoted to consideration of the role of metacognitive abilities in the integration of student’s intellectual and creative resources. Creativity involves the high level of metacognitive abilities is considered. These abilities regulate the creative process. It’s discovered that crystalizing factor which defines the level of integration of intelligence and creativity are metacognition in their differentional and integrational structure, referent educational and informative activity. In the article is revealed the distinctions in a formation of metacognitive abilities as the factor of integration of intelligence and creativity at students with different level of academic success.

Download PDF

Keywords Metacognitive abilities; intelligence; creativity; conceptual skills; academic success.
References 1. Карпов А.В. Понятия метакогнитивных и интегральных процессов как концепты психологии саморегуляции // Субъект и личность в психологии саморегуляции / Под ред. Моросановой В.В. – М.: Изд-во ПИ РАО, СевКавГТУ, 2007.
2. Карпов А.В. Творческое профессиональное мышление как метапознавательная характеристика преподавателя // Развитие психологии в системе комплексного человекознания.
Ч. 2 / Отв.ред. А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2012. – 696 с.
3. Кашапов М.М. Творческое профессиональное мышление как метапознавательная характеристика преподавателя//Развитие психологии в системе комплексного человекознания. Ч. 2 / Отв.ред. А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2012. – 696 с.
4. Кибальченко И.А. Диагностика одаренности: Учебное пособие по педагогической психологии для учителей и психологов. – Таганрог: Изд-во НП «ЦРЛ», 2008. – 225 с.
5. Савин Е.Ю. Понятийный и метакогнитивный опыт как основа интеллектуальной компетентности: Автореф. дис. …канд. психол. наук. – М.: ИП РАН. 2002.
6. Скворцова Ю.В. Метакогнитивные компоненты педагогического мышления преподавателя высшей школы: Дис. …канд. псих. наук. – Ярославль. 2006. – 201 с.
7. Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. – СПб.: Питер, 2002.
8. Холодная М.А. Психология понятийного мышления: От концептуальных структур к понятийным способностям. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2012. – 288 с.
9. Гавриловец К.В., Титовец Т.Е. Целостность человека как педагогическая категория // Педагогика: Научно-теоретический журнал. – 2007. – № 10. – С. 13-19.
10. Paris S.G., Winograd P. How metacognition can promote academic learning and instruction // Dimensions of thinking and cognitive instructions // Eds B.F. Jones, L. Idol. Hillsdale, 1990. –P. 15-51.

Comments are closed.