Article

Article title THE CLASSIFICATION OF APPROACHES TO SAFETY AND HEALTHSAVING OF EDUCATIONAL SUBJECTS
Authors N.A Lyz, A.E. Lyz
Section SECTION III. PROBLEMS OF PSYCHOLOGY AND SAFETY OF LIVING ABILITY
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 378.662.17
DOI
Abstract The article deals with systematic studies in the problematic field of safety and healthsaving of the subjects of education. It is shown that the health and safety are essentially united. The classification of approaches is based on two parameters. The first is the focus of action: saving (protecting), educational, creative. The second is the level of stability and human health: physical, psychological, spiritual. It is concluded that healthsaving education involves not only the introduction of appropriate educational technology and health culture learning but also the creation of conditions for value formation and satisfaction with the basic students’ needs for cognition, understanding, acceptance, self-fulfillment.

Download PDF

Keywords Health; personal safety; human systemic stability; safety of the educational environment; healthsaving technologies; personal development; health-creation.
References 1. Баева И.А., Якиманская И.С. Мониторинг психологической безопасности образовательной среды и качества образования в условиях модернизации [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование PSYEDU.ru. 2013. №1. URL: http://psyedu.ru/ (дата обращения: 12.08.2013).
2. Безруких М.М. Сохранение здоровья детей как важное направление развития системы образования // Научные исследования в образовании. – 2011. – № 7. – С. 3-10.
3. Бутакова О.А. Компетентность и здоровьесбережение в образовании: принцип паритетности // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. – 2009. – № 7. – С. 29-36.
4. Волосовец Т.В. Концептуальное обоснование педагогической стратегии становления
здоровьесберегающей деятельности в образовательном учреждении // Педагогическое образование и наука. – 2010. – № 11. – С. 8-10.
5. Зайцев Г.К. Школьная валеология: Педагогические основы обеспечения здоровья учащихся и учителей. – СПб.: «ДЕТСТВО-ПРЕСС», 2001. – 160 с.
6. Лызь А.Е., Лызь Н.А. Здоровье в контексте современных научных представлений о человеке // Известия ТРТУ. – 2005. – № 7 (51). – С. 105-110.
7. Лызь Н.А. Безопасность человека с позиции системной устойчивости // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2008. – № 6 (83). – С. 66-69.
8. Лызь Н.А., Лабынцева И.С., Прима А.К. Субъектный подход к обеспечению безопасности студентов технического вуза // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 4 (129). – С. 134-140.
9. Лызь Н.А., Познина Н.А. Педагогические риски технизированных образовательных сред // Педагогика. – 2010. – № 4. – С. 33-42.
10. Непомнящий А.В., Познина Н.А. Перспективы повышения информационной безопасности личности путём развития сознания // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2010. – № 11 (112). – С. 232-238.
11. Соколова И.Ю., Терехина Л.А. Образовательная среда развития личностного потенциала студентов, сохранения и укрепления их здоровья // Современные проблемы науки и об-
разования. – 2013. – № 3. – С. 246.
12. Эксакусто Т.В., Лызь Н.А. Психологическая безопасность в проблемном поле психологии // Сибирский психологический журнал. – 2010. – № 37. – С. 86-91.
13. Bradshaw J., Hoelscher P., Richardson D. Comparing Child Well-Being in OECD Countries: Concepts and Methods. – UNICEF, Innocenti Working Papers, 2006.

Comments are closed.