Article

Article title FAMILY TROUBLE AS SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL PROBLEMS
Authors O.N. Istratova
Section SECTION III. PROBLEMS OF PSYCHOLOGY AND SAFETY OF LIVING ABILITY
Month, Year 10, 2013 @en
Index UDC 159.9:316.356.2
DOI
Abstract The article discusses the actual problem of modern society – problem of family trouble. A question arises regarding need for a comprehensive approach to the analysis of the factors of this phenomenon and its forms. The phenomenon of family problems is considered in a broad continuum, from situations of child abandonment (education of children in the orphanage), through a phenomenon of latent social orphanhood, when a child is objectively living in a family characterized by socio-economic disadvantage (deviant family, child neglect in the family) – to the internal family factors (emotional rejection of the child by the parents, destructive types of parent-child relationships).

Download PDF

Keywords Family trouble; family crisis; social orphanhood; emotional rejection; family conflict; asocial family; parent-child relationship.
References 1. Васильева Е.Н. Суворова О.В. Эмоциональное и социальное развитие старшего дошкольника в зависимости от материнского принятия // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия «Социальные науки». – 2004. – № 1. – С. 13-26.
2. Голубева Е.В., Истратова О.Н. Диагностика типов детско-родительских отношений // Российский психологический журнал. – 2009. – Т. 6, № 1. – С. 25-34
3. Дмитриева Т.Б. Профилактика дезадаптации детей-сирот с резидуальной церебральноорганической недостаточностью. – Режим доступа: http://www.otrok.ru.
4. Егорова М.О. Материалы конференции «Социальное сиротство: качественные изменения ситуации и современные подходы к решению проблемы». – М.: Горбачев-Фонд,
2012. – Режим доступа: http://www.sirotstvo.ru/conference-gorby2012.
5. Истратова О.Н. Развитие младшего школьника в условиях эмоционального отвержения его родителями // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 10 (135). – С. 186-193.
6. Истратова О.Н. Феномен социального сиротства как психолого-педагогическая проблема // Известия ТРТУ. – 2006. – № 14 (69). – С. 206-211.
7. Карабанова О.А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования: учебное пособие – М.: Гардарики, 2007. – 320 с.
8. Лызь Н.А., Познина Н.А. Педагогические риски технизированных образовательных сред // Педагогика. – 2010. – № 4. – С. 33–42.
9. Целуйко В.М. Психология неблагополучной семьи. – М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. – 272 с.
10. Эйдемиллер Э.Г., Юстицкис В. Психология и психотерапия семьи. – СПб.: Питер, 2002. – 656 с. - (Серия «Золотой фонд психотерапии»).

Comments are closed.