Article

Article title PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES OF PROFESSIONAL FOREIGN SPEAKING
Authors S.V. Efimenko
Section SECTION VI. PHILOSOPHY AND PSYCHOLOGY
Month, Year 01, 2014 @en
Index UDC 159.9:378.015.3
DOI
Abstract Distinguishing features of foreign speaking in comparison with the speaking in the native language are described in this article. The foreign speaking is at first intercultural speaking, interaction between people as members of the society. The theme of foreign speaking is interaction or psychological connections between people and achievement of understanding. The author detailed peculiarities of dialogue, monologue and polylogue speech in the foreign language. In contradistinction to dialogue speech monologue speech is realized in an oral and a writing form. Main features of dialogue speech are its situation and reaction form. Polylogue has the similarity with the dialogue (short forms, connecting phrases, structural incompleteness of syntax constructions) and the monologue (long phrases, lexical saturation). Psychological mechanisms of four kinds of the speaking activity: reading, speaking, listening and writing are also detailed described. The special role of professional foreign speaking in the life of the future specialist is showed too. Foreign language as the university subject makes the education process of students pertaining to the humanities and humaneness.

Download PDF

Keywords Professional foreign speaking; dialogue; monologue and polylogue speech; psychological mechanisms of the speaking activity; a future specialist; foreign language in a higher school.
References 1. Сальная Л.К. Обучение профессионально ориентированному иноязычному общению / Под ред. И.А. Цатуровой. – Таганрог: Изд-во ТТИ ЮФУ, 2009. – 198 с.
2. Высоких Е.В. Влияние родной культуры на иноязычное общение студентов: Психологопедагогический анализ: Дисс. … канд. психол. наук. – М., 1999. – 150 с.
3. Панфилова А.П. Деловая коммуникация в профессиональной деятельности: Учебное пособие. – 3-е изд. – СПб., 2005. – 145 с.
4. Миньяр-Белоручев Р.К. Методический словник. – М.: Стелла, 1996. – 143 с.
5. Сафонова В.В. Коммуникативная компетенция: современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях. – М.: Еврошкола, 2004. – 236 с.
6. Обучение чтению: Учебное пособие / Под ред. Е.И. Пассова, Е.С. Кузнецовой. – Воронеж: НОУ «Интерлингва», 2002. – 40 с.
7. Клычникова З.И. Психологические особенности обучения чтению на иностранном языке: Пособие для учителя. – 2-е изд., испр. – М.: Просвещение, 1983. – 207 с.
8. Соколов А.Н. Внутренняя речь и мышление. – М., 1969. – 248 с.
9. Чистович Л.А., Венцов А.В., Гранстрем М.П. и др. Физиология речи. Восприятие речи человеком. – Л.: Наука, 1976. – 388 с.
10. Бернштейн Н.А. Биомеханика и физиология движений: Избранные психологические труды. – 3-е изд. – М.: Изд-во МОДЭК, МПСИ, 2004. – 608 с.

Comments are closed.