Article

Article title REFLEXIVE ESTIMATION OF STUDENT’S POTENTIAL INDIVIDUAL VICTIMITY
Authors I.A. Dmitrieva, I.A. Kibalchenko
Section SECTION IV. INTEGRATED SAFETY OF HUMAN-DIMENSION SYSTEMS
Month, Year 04, 2012 @en
Index UDC 681.518.2:159.9
DOI
Abstract The reflexive selfestimation of student’s potential individual victimity which could be elaborated for their safety is considered. The main concepts of victomology and main terms such as: victimity, individual victimity, victimological prevention are considered. Reflection, reflexive selfestimation, reflection level are considered. A model of reflexive selfestimation of student’s potential individual victimity was suggested. Tasks for a further research are outlined, which consists of manifestations of student’s potential individual victimity study and elaboration of developing methodology of reflexive selfestimation of student’s victimity.

Download PDF

Keywords Victimity; reflexive selfestimation; individual victimity; victimological prevention.
References 1. Беляев Н.А [и др.]; Криминология. Общая часть: Учебник / Под ред. Орехова В.В. – СПб.: Изд-во СПбГУ, 1992. – 211 с.
2. Варчук Т.В., Вишневецкий К.В. Виктимология: Учебное пособие. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. – 191 с.
3. Доманский Е.В. Рефлексия как средство диагностики личностных изменений субъектов дистанционного обучения // Интернет-журнал "Эйдос". – 2004. – 22 июня.
http://www.eidos.ru/ journal/ 2004/0622-02.htm. – Центр дистанционного образования "Эйдос", e-mail: list@eidos.ru.
4. Кибальченко И.А. Разработка развивающей методики рефлексивной оценки обучающихся. Ананьевские чтения – 2008. Психология кризисных и экстремальных ситуаций: междисциплинарный подход // Материалы научно-практической конференции «Ананьевские чтения – 2008» / Под ред. Л.А. Цветковой, Н.С. Хрусталевой. – СПб.: Изд-во С.-Петербургского университета, 2008. – 840 с.
5. Кибальченко И.А. Рефлексивная самооценка учебно-познавательного опыта студентов как характеристика субъекта развития. Личность и бытие: субъектный подход // Материалы
научной конференции, посвященной 75-летию со дня рождения члена-корреспондента РАН А.В. Брушлинского, 15-16 октября 2008 г. / Отв. ред.: А.Л. Журавлев, В.В. Знаков, З.И. Рябикина. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2008. – 608 с.
6. Лефевр В.А. Рефлексия. – М.: «Когито-Центр», 2003. – 496 с.
7. Полубинский В. И. Виктимологический аспекты профилактики преступлений. – М., 1980. – С. 16.
8. Психологическое тестирование /Раздел 7/ Личность: опросниковые методики /Часть 1/ Тексты опросников/ Пенза, 1990.
9. Семенов И.Н. Философия гуманизации образования и рефлексивность диалога // Рефлексивные процессы и управление. – 2001. – № 1. – 122 с.
10. Семенов И.Н. Фундаментальная роль методологии Г.П. Щедровицкого в междисциплинрарном взаимодействии философии и логики с рефлексивной психологией и педагогикой // Рефлексивные процессы и управление. – 2007. – Т. 7, № 1 – С. 89-101.
11. Семчук Л.А. Социально-перцептивные и рефлексивные аспекты конфликта // Мир психологии. – 2003. – № 1. – С. 218-222.

Comments are closed.