Article

Article title SUBJECT APPROACH TO SAFETY OF TECHNICAL HIGH SCHOOL STUDENTS
Authors N.A. Lyz, A.K. Prima, I.S. Labyntseva
Section SECTION IV. INTEGRATED SAFETY OF HUMAN-DIMENSION SYSTEMS
Month, Year 04, 2012 @en
Index UDC 331.101.1
DOI
Abstract Theoretical analysis of modern scientific representations about individual safety has allowed to reveal various understanding of essence of this phenomenon. The subject approach to an individual safety is described according to this basis. The paper presents the problems of individual safety from the point of view of human personality that ensures his ability to save and to keep the integrity and the trend of development under inner and outer disturbing effecting conditions. The results of research of reflexivity, locus of control and other subjective qualities are given. It is shown that technical high school students have a lack of readiness for safety.

Download PDF

Keywords Individual safety; subject approach; students; personal development.
References 1. Доценко Е.Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. – М.: ЧеРо, 1997.
2. Елшанский С.П., Федоров И.В., Абдулаева В.М. Приоритетные направления деятельности службы психологической помощи технического вуза // Вопросы психологии. – 2009. – № 3. – С. 27-36.
3. Краснянская Т.М. Стратегии организации психологического самообеспечения безопасности субъекта в экстремальной ситуации // Известия ТРТУ. – 2005. – № 5 (49). – С. 207-213.
4. Лабынцева И.С. Учебная активность студентов: взаимосвязь объективных и субъективных компонентов // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2011. – № 10 (123). – С. 239-245.
5. Личностно-профессиональное развитие студентов и формирование качеств безопасной личности в технизированной образовательной среде: Коллективная монография / Под ред. Н.А. Лызь. – М.: КРЕДО, 2009. – 208 с.
6. Лызь Н.А. Развитие безопасной личности: психолого-педагогический подход // Педагогика. – 2006. – № 4. – С. 68-75.
7. Прима А.К. Представления о жизненном пути в структуре субъектности студентов вуза // Известия ЮФУ. Педагогические науки. – 2011. − № 4. – С. 122-130.
8. Проблемы информационно-психологической безопасности / Под ред. А.В. Брушлинского и В.Е. Лепского. – М.: Институт психологии РАН, 1996.

Comments are closed.