Article

Article title GRAPH-HYPERGRAPH MODEL OF A SEMANTIC SOCIAL NETWORK
Authors A.A. Tselykh
Section SECTION VII. INFORMATION TECHNOLOGIES AND INTELLECTUAL SYSTEMS
Month, Year 04, 2012 @en
Index UDC 004.942
DOI
Abstract We consider a concept of a semantic social network for the tasks of corporate expertise. We suggest a multilayered architecture of a semantic social network composed of social, ontology and conceptual layers. We consider graph-hypergraph model where vertices and edges can be included in different hierarchy groups for different modes of model functioning. We consider a problem of expert finding. Experts which competencies are described with the concepts from the same cluster will be linked in a social graph with a fuzzy relation. Such an emergent social network will reflect implicit relations between experts based on the similarity of their interests.

Download PDF

Keywords Semantic social network; fuzzy hypergraph; ontology.
References 1. Целых А.Н., Дикарев С.Б., Целых А.А. «Цифровой кампус» – единая информационно-образовательная среда Южного федерального университета // Материалы IV Международной научно-практической конференции «Информационная среда вуза XXI века». – Петрозаводск, 2010. C.197-198.
2. Downes S. The Semantic Social Network // www.downes.ca. February 14, 2004. URL: http://www.downes.ca/post/46.
3. Берштейн Л.С., Боженюк А.В. Нечеткие графы и гиперграфы. – М.: Научный мир, 2005. – 256 с.
4. Мелихов А.Н., Берштейн Л.С. Конечные четкие и расплывчатые множества. Ч. 2. Расплывчатые множества. – Таганрог: Изд-во ТРТИ, 1981. – 101 с.
5. Целых А.А. Разработка и исследование методов и алгоритмов для моделирования адаптивных веб-ресурсов на основе нечетких ультраграфов: Дис. ... канд. техн. наук: 05.13.17. – Таганрог, 2005. – 156 c.
6. Целых А.Н., Целых А.А. Позиционный анализ в социальных сетях на основе отношения эквивалентности // Известия вузов. Северо-Кавказский регион. Естественные науки. Спецвыпуск. – Ростов-на-Дону, 2011. – С. 73-76.

Comments are closed.